“Aandacht werkt”

Bevordert schoolse en sociaal emotionele ontwikkeling.

Mindful1Wat is ‘Aandacht werkt!’

De mindfulness methode “Aandacht werkt”, van Eline Snel, is een internationale mindfulness methode voor kinderen en jongeren. Ontwikkeld en geschreven door Eline Snel. De methode wordt aan kinderen over de hele wereld gegeven.

Veertig jaar geleden ontwikkelde Jon Kabat-Zinn (arts, schrijver en wetenschapper) de achtweekse Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training die wereldwijd wordt gegeven door gecertificeerde trainers. De Methode “Aandacht werkt”, sluit hierop aan. De training “Aandacht werkt” is  zo geschreven dat het toepasbaar is op kinderen in de leeftijd van 4 tot 19 jaar. De training duurt 8 weken voor kinderen tot en met 12 jaar en 10 weken voor tieners.

Dankzij twee ouderboeken: “Stilzitten als een kikker” (5-12 jr. ) en “Ruimte geven en dichtbij zijn “( 12-19 jr.), die naadloos bij de training aansluiten, kunnen ouders thuis en leerkrachten op school met hun kind(eren) oefenen en voelen ze zich gesteund.

 Onderwerpen die in de lessen aan bod komen zijn.

  1. Observeren en concentreren
  2. Luisteren naar je lijf
  3. Proeven, ruiken, horen, zien en voelen
  4. Geduld, vertrouwen en loslaten
  5. Gevoelens kun je voelen
  6. De wondere wereld van gedachten
  7. Aardig zijn is leuk
  8. Het geheim van geluk

Resultaten van “Aandacht werkt”, mindfulness voor kinderen.

Er is wetenschappelijk onderzoek verricht naar aandacht training in de afgelopen dertig jaar. Recent (2010) is onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness bij jonge kinderen, aan de UvA te Amsterdam. Net zoals bij volwassenen zijn de effecten van aandacht training:
  • verhoging van de concentratie (betere leerprestaties)
  • toenemende vaardigheid om met emoties, frustraties, pijn en stress om te gaan
  • langdurige en waarneembare afname van klachten zoals vermoeidheid, stress, ziekteverzuim, piekeren en slapeloosheid
  • opvallende toename in de mogelijkheid tot ontspanning van lichaam en geest
  • meer energie, balans en plezier in het leven
  • meer verantwoordelijkheid voor jezelf, de ander en de leefomgeving
  • verbeteren van het geheugen, vooral op spannende momenten zoals toetsen en spreekbeurten