Onderwijs

Waarom mindfulness en geluk in het onderwijs?

Trainingen op gebied van geluk en mindfulness kunnen naast het reguliere schoolprogramma een zeer waardevolle aanvulling zijn. Kinderen ontwikkelen kwaliteiten als aandacht, concentratie, geduld, vriendelijkheden, dankbaarheid, zelfvertrouwen en verdraagzaamheid. Ze ontwikkelen wie ze van binnen zijn om zo vol zelfvertrouwen de buitenwereld tegemoet te treden.

Het creëren van maatschappelijke impact bij jonge kinderen. Winst voor de kinderen betekent winst voor iedereen.

Kikkerik biedt kinder- mindfulness via de training ‘Aandacht werkt’ die ontwikkeld is door Eline Snel en lessen in geluk volgens de methodiek van de Gelukskoffer.

Kikkerik koppelt deze theorie aan de praktijk en geeft kinderen , ouders/ verzorgers van kinderen en bijv. leerkrachten kennis mee waar je direct mee aan de slag kunt. Bij de Kikkerik-trainingen gaat het niet om het veranderen van gedachten en gevoelens, maar om het anders “kijken” naar je gedachten en gevoelens.

Op school leren kinderen dat het hoofd en het verstand belangrijk zijn. Door bewuste aandacht al op jonge leeftijd te oefenen, nemen de concentratie en het vermogen om dingen te onthouden toe. In de trainingen leren kinderen hoe ze met gedachten, gevoelens en prikkels kunnen omgaan. Het leert kinderen weerbaarder te worden en open te staan voor anderen en zichzelf. Hierdoor ontstaat vertrouwen en veiligheid. Kinderen merken het eerder als ze afgeleid zijn, gespannen zijn of niet kunnen slapen omdat ze liggen te piekeren. Ze herkennen en erkennen het als ze onrustig, moe, verdrietig of boos zijn.

“Je kan de golven niet tegenhouden, maar wel leren surfen.”

vijf kleine kleutertjes meiden.

De ontwikkeling van aandacht en opmerkzaamheid is tot nu toe een achtergebleven gebied, maar steeds meer schoolbesturen, directies en leerkrachten zien de toegevoegde waarde van mindfulness op school. Vrijwel alle leerkrachten doen hun werk met hart en ziel. De meeste kinderen leren met plezier nieuwe dingen en gaan graag naar school. Maar te veel kinderen en professionals in het onderwijs ervaren stress: De onrust in de klas, gedragsproblemen en het doorlopende gevoel van ‘te veel’ nemen toe, terwijl de broodnodige innerlijke rust afneemt.

Heeft  uw school interesse in de mindfulness training “Aandacht werkt”? Heeft U nog vragen? Dan mag U gerust bellen of mailen: Britta Peters – Frölich 06-11 08 87 82 of mail info@kikkerik.nl of neem contact op middels het contactformulier.